Surun käsitteleminen
Jokaisella on oikeus surra omalla tavallaan.

Suru on useimmiten seurausta jostain menetyksestä: esimerkiksi läheisen kuolemasta, parisuhteen päättymisestä, terveyden tai työpaikan menettämisestä. Suru on henkilökohtainen kokemus ja jokaisella on oikeus surra omalla tavallaan.
Mielenterveys, masennus, ahdistus, uupumus
PALVELUA ILMAN LÄHETETTÄ JA JONOA

Jonkun toisen ihmisen mielestä pieneltä näyttävä menetys voi aiheuttaa jollekin toiselle suurta surua. Suruun vaikuttavat muun muassa ihmisen persoonallisuus ja mahdolliset aiemmin koetut menetykset. Suru on useimmiten seurausta jostain menetyksestä: esimerkiksi läheisen kuolemasta, parisuhteen päättymisestä, sairastumisesta tai työpaikan menettämisestä. Surun käsittelyyn vaikuttaa sen aiheuttaneen menetyksen luonne sekä suruprosessin aikana saatava tuki.

Ihmisten joskus odotetaan ilmaisevan suruaan juuri tietyillä tavoilla, esimerkiksi itkemällä hautajaisissa tai puhumalla tapahtuneesta. Suremisen muodot ovat kuitenkin yksilöllisiä. Kaikki ihmiset eivät esimerkiksi kykene tai halua ilmaista tunteita muiden läsnä ollessa. Toiset saattavat purkaa suruaan toimintaan. Jotkut saattavat olla vielä lamaantuneita ja shokissa, kun toiset alkavat jo käsitellä tapahtunutta. Kaavamaiset käsitykset suremisesta saattavat aiheuttaa ahdistusta. Pahimmillaan menetyksen kokenut unohtaa, että hänellä on myös oikeus tuntea iloa elämän hyvistä hetkistä. Sureva ihminen käsittelee tapahtunutta itseään, ei muita ihmisiä varten.

Suruun liittyy useita erilaisia tunteita

  • suunnatonta ikävää
  • halua kieltää tapahtunut
  • hylätyksi tulemisen tunnetta
  • turvattomuutta
  • merkityksettömyyttä
  • ahdistusta
  • syyllisyyttä
  • vihaa

Myös keho voi reagoida suruun

  • päätä särkee
  • vatsa oireilee
  • tulee muistikatkoja
  • väsymystä
  • lihasjäykkyyttä
  • paniikkihäiriön oireita

Traumaattisten kriisien seurauksena ilmenevässä surussa erilaiset aistiharhatkin ovat mahdollisia. Ihminen voi esimerkiksi uskoa kuulevansa kuolleen ihmisen äänen jossain.

Surulliset tunteet ja ajatukset tulevat usein aalloissa, toisena päivänä on vaikeampaa kuin toisena. Vähän kerrassaan tunteet alkavat yleensä tasaantua ja menetyksen kanssa pystyy elämään. Joskus suru voi pitkittyä tai muuttua masennukseksi, erityisesti silloin ulkopuolisesta avusta saattaa olla hyötyä.


Suositeltavat terapeutit

psykoterapeutti Johanna Anttila

Johanna Anttila

psykoterapeutti
Vastaanotto: Linnankoskenkatu 28, 06100 Porvoo
Palvelukielet: suomi
Kohderyhmä: aikuiset, nuoret
Kela-oikeudet: vanhempien ohjaus, yksilöterapia
Suuntaus: integroiva, kognitiivis-analyyttinen
Koulutus: kognitiivis-analyyttinen psykoterapeutti YET, Kognitiiviset metodit täydennyskoulutus, tietoisuuspohjainen kogn. MBCT- ja myötätuntosuuntautunut terapia, kriisi-ja traumatyön perusteet, päihdetyön ammattitutkinto, psykofyysinen psykoterapia I-taso, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja, Systeemiteoreettisen perhetyön koulutus, yhteiskuntatieteiden maisteri, mindfulness-ohjaaja, sosiaalityöntekijä, skeematerpia psykoterapian ja työnohjauksen työotteena (5pv)
Kokemus: ahdistuneisuushäiriöt, biologisten vanhempien tuki sijaishuollossa, dissosiaatio, eroterapia, fobiat, ikääntymisen ja eläköitymisen ongelmat, integratiivinen psykoterapia, kaksisuuntainen mielialahäiriö, keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriöt, kognitiivinen psykoterapia, kognitiivis-analyyttinen psykoterapia, kriisi- ja tukikeskustelut, masennus, mindfulness, narsismi - rikotusta eheäksi, nuorisoterapia, olemisen ja elämän pohdinta, päihdehoito, painonhallinta, peliriippuvuus, perheväkivalta, psykodynaamis-kognitiivinen terapia, rentoutus, riippuvuudet, skeematerapia, sosiaalisten tilanteiden pelko, surun käsitteleminen, suuttumuksen hallinta, terapeuttinen kirjoittaminen, traumaattiset elämäntilanteet, työuupumus, unettomuuden lääkkeetön hoito, vanhempainohjaus ja -tuki, voimaannuttava lyhytterapia, voimavarakeskeinen terapia

Tiedustelut


Ajanvaraukset ja tiedustelut verkossa, sähköpostitse tai puhelimitse arkisin 8-17
044 4141 000