Ensimmäinen ja tärkein tavoite on luottamuksellisen terapiasuhteen luominen. Terapiatyöskentely perustuu tutkivaan ja tasavertaiseen yhteistyösuhteeseen. Näin nuori voi yhdessä terapeutin kanssa tutkia ajatuksiaan, tunteitaan ja kokemuksiaan luottamuksellisessa ja turvallisessa suhteessa. Terapeutti tarjoaa ns. neutraalia tietoa sekä kokemuksia ja edustaa nuorelle ulkopuolisen näkökulmaa nuoren ongelmissa. Terapeutti kannustaa nuorta ajatteluun, oivalluksiin sekä kohtamaan ja tunnistamaan erilaisia tunteita asettumatta nuoren yläpuolelle.
Tasavertainen aktiivinen tutkiva yhteistyösuhde motivoi nuorta pohtimaan omia ajatuksiaan, kokemuksiaan ja tunteitaan. Tällaisessa yhteistyösuhteessa terapeutti ei tarjoa ylhäältä käsin oikeita vastauksia tai toimintatapoja nuorelle. Terapeutti tarjoaa nuorelle hyväksyvän ja sallivan ilmapiirin, jossa nuori voi itse löytää ajatuksiaan, tunteitaan, kokemuksiaan ja vaihtoehtoisia toimintatapoja ongelmallisten tilalle. Terapeutti on parhaimmillaan nuoren rinnalla myötäelävä kulkija, joka kysellen ja yhdessä nuoren kanssa harjoitellen auttaa nuorta löytämään joustavampia toimintatapoja ja auttaa nuorta näin voimaan paremmin. Työskentelyote on aktiivista ja ongelmiin haetaan ratkaisua aina nuoren kanssa yhdessä sovitun tavoitteen mukaisesti.
Työskentelykeinoina käytetään tiedon antamista, ajattelun ja tunteiden ja käyttäytymisen suhteiden tutkimista, erilaisia harjoituksia ja ongelmanratkaisukeinojen- ja taitojen opettelua; mm. sosiaalisten taitojen sekä vuorovaikutustaitojen opettelua. Tärkeää on myös harjoitella toimivia omien tarpeiden ja tunnetilojen viestintää. Kaikessa terapeuttisessa työskentelyssa otetaan nuoren ikä- ja kehitysvaihe tarkasti huomioon. Nuoren ongelmallista kokemusta pyritään tutkimaan ja ymmärtämän tarkoin; kuinka ongelmallinen kokemus rakentuu, miten se laukeaa, mitä tunteita sillloin herää, mitä nuori ajattelee, minkälaisia mielikuvia herää, minkälaisia toimintayllykkeitä viriää, minkälaisia selviytymiskeinoja nuori käyttää ja minkälaisia vaihtoehtoisia toimintamalleja voisi kokeilla tai harjoitella. Nuoruusikäisen psykoterapiassa voidaan varsin luovasti käyttää erilaisia menetelmiä hoidollisten tavoitteiden saavuttamiseksi (mm. kuvallinen ilmaisu, musiikki, kirjoittaminen jne). Mitä nuoremmasta nuoresta on kyse, sitä tärkeämmäksi muodostuu myös työskentely nuoren perheen kanssa.
Vastaanotto:
Malmin kauppatie 8 B, Helsinki
Palvelukielet:
suomi
Kohderyhmä:
aikuiset, nuoret, parit, perheet
Kela-oikeudet:
paripsykoterapia, perheterapia, vanhempien ohjaus, yksilöterapia
Suuntaus:
paripsykoterapia, perheterapia, ratkaisukeskeinen
Koulutus:
paripsykoterapeutti ET, psykoterapeutti ET, ratkaisukeskeinen psykoterapeutti ET, EMDR-terapeutti II-taso, pariterapia, sosiaalityöntekijä
Kokemus:
ahdistuneisuushäiriöt, biologisten vanhempien tuki sijaishuollossa, EMDR-terapia, eroterapia, fobiat, kriisi- ja tukikeskustelut, lapsettomuus, masennus, monikulttuurisuus, narsismi - rikotusta eheäksi, nuorisoterapia, nuoruusikäisten psykoterapia, olemisen ja elämän pohdinta, parisuhdeterapia, perheterapia, perheväkivalta, sateenkaariperheet, sijaisvanhempien tuki, sosiaalisten tilanteiden pelko, sovittelu ristiriitatilanteissa, surun käsitteleminen, traumaattiset elämäntilanteet, työssäjaksaminen, työuupumus, uusperheet, vanhempainohjaus ja -tuki, vauva- ja pikkulapsiperheet, voimaannuttava lyhytterapia
|
Vastaanotto:
Malmin kauppatie 8 B, Helsinki
Palvelukielet:
suomi
Kohderyhmä:
aikuiset, nuoret
Kela-oikeudet:
vanhempien ohjaus, yksilöterapia
Suuntaus:
psykoanalyyttinen, psykodynaaminen
Koulutus:
psykiatriaan erikoistunut sairaanhoitaja, psykodynaaminen psykoterapeutti, interpersoonallinen psykoterapia IPT, kognitiivinen lyhytpsykoterapia, työnohjaaja
|
||||